Hoe je de sleur van regeltjes aanleren doorbreekt

Hoe je de sleur van regeltjes aanleren doorbreekt

Compliance. Een groot woord dat in feite neerkomt op het nakomen van regels die mensen met elkaar hebben afgesproken om op een eerlijke en integere manier met elkaar te werken.

Om die regels toe te kunnen passen, moet je ze alleen wel eerst kénnen. Dat is ook vaak de vraag waarmee klanten in eerste instantie bij ons komen: het kunnen aantonen van het welbekende ‘vinkje’ voor allerlei controlerende instanties.

Echter, regels zijn nooit zwart-wit. Ze zitten vol compromissen en bestaan bij gratie van context. Regels kennen is niet hetzelfde als regels vóelen. Het betekent niet dat mensen de regels kunnen (en willen) toepassen. Kortom: als je medewerkers de regels alleen kunnen reproduceren, kom je dus nog niet zo ver als organisatie. Maar stap 2 -  namelijk toepassen en internaliseren - zijn veel moeilijker te trainen.

Bij TinQwise specialiseren we ons al jaren in innovatieve leeroplossingen die kennen, toepassen en internaliseren faciliteren. 

Hoe we dat doen? Zo bijvoorbeeld:

  • we laten mensen tegenstrijdige belangen voelen, leren ze de noodzaak voor regels en geven ze inzicht in korte versus lange termijnimpact.
  • we laten medewerkers aan den lijve ondervinden wat een overtreding met je doet. Zo maak je in korte tijd een sterke koppeling tussen keuze en hun effect, die in het geheugen én het gevoel van je medewerkers gebrand staat.
  • soms laten we mensen zelfs experimenteren met het maken van hun eigen regels. En kweken we zo inzicht in de herkomst en complexiteit van de bestaande regels.
  • ...

Compliance klanten

  • IKEA
  • Rabobank
  • Avebe

Meer weten? Stel hier je vraag