Soms ontwikkelen we gedurende een bepaalde periode online leerinterventies die elkaar opvolgen en versterken. Steeds opnieuw verrassen en prikkelen. Dat noemen wij een 'leercampagne'. En we hebben een paar heel succesvolle gemaakt.
Soms moet je nee verkopen
Winkels mogen alleen alcohol of tabak verkopen aan klanten die minstens 18 jaar oud zijn. Daarom vragen supermarkten aan klanten tot 25 jaar om zich te legitimeren. Maar het kan best lastig zijn om in te schatten hoe oud iemand is. En wat doe je als je twijfelt of iemand zich niet kan legitimeren?
Vraag
Winkels mogen alleen alcohol of tabak verkopen aan klanten die minstens 18 jaar oud zijn. Daarom vragen supermarkten aan klanten tot 25 jaar om zich te legitimeren. Maar het kan voor een kassamedewerker best lastig zijn om in te schatten hoe oud iemand is. En wat doe je als je twijfelt, iemand zich niet kan legitimeren of drank voor iemand anders wil kopen? Soms moet je toch echt 'nee' verkopen… Het Centraal Bureau Levenmiddelenhandel wilde een effectieve en aansprekende training om kassamedewerkers voor te bereiden op lastige situaties.
Antwoord
Een interactieve training vol video’s met scenario’s waarmee je kunt werken aan je mensenkennis: hoe kun je leeftijd beter inschatten, regels toepassen en omgaan met lastige reacties? Deelnemers testen ook alle kennis die je nodig hebt over legitimatie. Waar let je op en hoe zie je snel of iemand wel of niet oud genoeg is? Deelnemers sluiten de training af met een examen waarmee zij een certificaat kunnen behalen. Want al staan tevreden klanten voor supermarkten voorop, helaas moeten ze soms toch nee verkopen.