
Onlangs kwam ik bij een opdrachtgever onverwacht een oud-studiegenoot tegen. Vijftien jaar geleden zaten we samen in de collegebanken — en nu aan weerszijden van de vergadertafel. Zij voor L&D, ik als learning specialist voor TinQwise.
Het was een spiegelbeeld en tegelijk ook niet. Ik realiseerde me maar weer eens hoe je vanuit dezelfde studie en interesses toch op heel verschillende plekken kunt uitkomen.
Beiden zijn we onderwijskundigen en vanuit die rol willen we uiteraard graag allebei effectieve leeroplossingen ontwikkelen die mensen écht helpen te ontwikkelen en groeien. Maar hoe veel verder reiken onze overeenkomsten? Begrijpen we elkaars wereld wel goed, zo vanaf de overkant van de tafel?
“If we learn to understand each other, we will have a better understanding of ourselves.” — Sarah Gadon
Hoe langer ik erover nadacht, hoe meer vragen er in me op kwamen. Wat doet mijn counterpart bij L&D nu precies? Wat vraagt de doelgroep van ze? En de business? Wat is hun rol binnen de organisatie? Met welke problemen worstelen ze? Welke thema’s zien ze? Waar liggen hun eigen behoeften? Welke kansen zien ze? En wat betekent dat voor mijn werk?