Digitale transformatie, what's in a name?

Digitalisatie is overal, maar nog niet alle sectoren en organisaties zijn zich daarvan bewust, gek genoeg. Digitale transformatie, what's in a name? 

Kristin Aerts
Kristin Aerts CEO

Dat de wereld steeds digitaler wordt, is geen nieuws. We zijn niet meer weg te slaan van onze smartpone schermpjes en mailen vaak sneller in plaats van de telefoon te pakken. Sterker nog, wie kan er nog 10 telefoonnummers uit het hoofd opnoemen? De manier waarop we consumeren verandert ook. De cd’s en dvd’s zijn vervangen door Spotify en Netflix, en we kopen onze spullen steeds vaker online in plaats van in de winkel.

Digitalisatie is overal, maar nog niet alle sectoren en organisaties zijn zich daarvan bewust, gek genoeg. We zien organisaties die digitalisatie zolang mogelijk buiten de deur proberen te houden, maar dat is gelukkig een minderheid. Andere schaffen zich snel allerlei online tools aan, maar hebben verder nog geen visie ontwikkeld op hoe ze de digitalisatie intern willen omarmen. Gelukkig beseffen de meeste organisaties wél dat, als ze niet snel én grondig in actie schieten, ze de boot missen en te laat zijn.

Sterker nog, de meeste organisaties zien Digitale Transformatie als het grootste operationele risico van 2019. Dat mag ook blijken uit dit artikel in de Wall Street Journal.

Bij TinQwise begeleiden en trainen wij sinds een aantal jaren medewerkers binnen organisaties tijdens hun digitale transformatie. En de vraag blijft terug komen: wat is digitale transformatie nu precies? Een zeer goede vraag. Want medewerkers trainen hoe ze met een nieuwe software of online tools moeten omgaan is iets totaal anders dan medewerkers meenemen in een digitaal transformatie traject.

We gebruiken dikwijls de metafoor van de zeilboot versus de motorboot. Jaar en dag bevaar je de zeeën met je zeiboot. De wind in de zeilen, hier en daar repareer je wat aan je zeiljacht, schaf je nieuwe tools aan om beter te varen, te navigeren of te communiceren. Maar dan ineens wordt de motor uitgevonden en blijkt een motorboot ongekende mogelijkheden te bieden. Dan heb je geen zeilen meer nodig, kun je sneller en langer varen en zelfs hele nieuwe wateren gaan verkennen. Je hele business staat op zijn kop.

Digitalisatie wordt een transformatie als:

  1. het een wezenlijke impact heeft op de mensen zelf, medewerkers en klanten, hun DNA als het ware verandert;
  2. de huidige business modellen compleet veranderen;
  3. de oude processen en werkwijzen helemaal verdwijnen en veranderen. Geen oude wijn in nieuwe zakken, maar knallende champagneflessen!
  4. het een accelererend effect heeft in plaats van een optimaliserend effect. Het brengt ongekende nieuwe mogelijkheden, alsof je op een nieuw level bent beland

Van zeilschepen naar motorboten was een transformatie: een fundamentele verandering die uitnodigt om jezelf als organisatie eens diep in de ogen te kijken. Durf je het oude los te laten? Durf je de oude wijsheden mee te nemen en volledig het nieuwe te omarmen? Durf je jezelf te disrupten?

Lees verder