Digitale transformatie in de financiële wereld

Wim Van Dessel
Wim Van Dessel Technical Lead / Project Manager

De bancaire sector heeft het moeilijk, zoveel is duidelijk. Je kan er in het nieuws niet naast kijken: bij Deutsche Bank vloeien 18.000 mensen af, bij KBC gaan ze niet alle jobs kunnen houden, bij BNP Paribas Fortis vertrekken velen via eindeloopbaanregeling, AXA Bank staat in de etalage, …

Terwijl banken nog liggen te struggelen met de digitale transformatie, worden ze inmiddels ingehaald door privé-initiatieven: crypto-munten en crowdlending bijvoorbeeld. Deze initiatieven zijn vrij van Mifid II, PSD2 en andere regelgeving, dit geeft hen net de wendbaarheid die de financiële sector vandaag meer dan ooit nodig heeft.

Door fusies waarin men zich verslikt heeft, de financiële bankencrisis in 2008, de lage rente en een evoluerende wereld zijn de uitdagingen voor de klassieke financiële wereld sterker dan ooit.

Laten we het even hebben over die laatste stelling. De digitalisering is in de bankwereld niet weg te denken. Waar men eerst schuchter de eerste stappen naar pc-banking zette, trekt de bankwereld vandaag de digitale kaart voorop. De verdere ontwikkeling van de bank-app staat bij de meeste banken op een hoge prioriteit (méér features, weet je wel). Veel mensen zijn intussen gewend aan het online zaken doen en dus kunnen triviale bankzaken thuis uitvoeren.

Positieve aan dit verhaal: De consument zit aan het roer en kan de verrichtingen doen op het moment dat het meeste past voor hem/haar, op de manier die het beste past (omnichannel). Maar ook positief voor de bankmedewerker: deze krijgt op die manier meer tijd om zich bezig te houden met klanten die in het kantoor langs komen en om complexere dossiers af te handelen.

Deze evolutie heeft een shift in mindset voor de bankmedewerker tot gevolg. Iedereen zal digitaal gaan, van de 21-jarige tot en met de 67-jarige. Om deze mindset mee te begeleiden, kunnen bedrijven zoals TinQwise hierin mee ondersteunen. Niet alleen focussen we op het digitale deel van de verandering, maar zeker ook op de menselijke impact. Mensen moeten anders gaan werken en denken. Bijvoorbeeld het lange termijn denken en de klant centraal zetten klinkt logisch, maar dat was niet altijd hoe het er aan toe ging vroeger in vele sectoren.

De digitale transformatie brengt heel wat veranderingen met zich mee en medewerkers in de financiële sector worden er dagelijks mee geconfronteerd. Bijleren en veranderen staat meer dan ooit centraal in het carrière-pad dat deze medewerkers beleven.

Staat jouw bedrijf of sector ook in volle digitale transformatie? Vraag jij je af hoe je je werknemers hier best in begeleidt? Contacteer mij gerust via wim@tinqwise.be!

Bronnen:
De Tijd, 15/3/2019, Ex-Fortisbankiers:"Op zekere leeftijd kies je eieren voor je geld"
De Tijd, 9/8/2019, "We gaan niet alle jobs kunnen houden bij KBC"
De Tijd, 24/7/2019, Herstructurering bezorgt Deutsche Bank grootste verlies sinds 2008

Lees verder