Digitale transformatie in de automotive sector

De wereld staat op zijn kop. Heel wat traditionele sectoren beginnen nu pas écht de digitale omwenteling te voelen én te maken. Dit heeft heel wat gevolgen.

Wim Van Dessel
Wim Van Dessel Commercieel Directeur / Project Manager

Laten we even inzoomen op de automotive sector, een sector die qua autofabrieken vroeger in België goed vertegenwoordigd was (we hadden ooit zelf Belgische automerken in lang vervlogen tijden). Vandaag de dag hebben we nog Volvo in Gent en Audi in Brussel. Voorlopig nog, de fabrieken stellen alles in het werk om “mee te kunnen” met de buitenlandse plants, wat niet eenvoudig is gezien de hoge loonkost en de vele belastingen in ons land.

De automotive sector heeft het lang voor zich kunnen uitschuiven, maar de elektrische of hybride wagen begint dan toch eindelijk zijn weg te vinden naar de consument (al dan niet onder druk van de overheid). De marges op auto’s staan nog verder onder druk, want om deze omwenteling (“transformatie” zoals je wilt) te maken zijn miljardeninvesteringen nodig. Sommige automerken hebben al de handen in elkaar geslagen om deze investeringen draagbaarder te maken. Toch blijkt uit eerste studies dat auto’s makkelijk 5000 EUR duurder zullen worden de komende jaren. Onder andere Opel en Renault beslisten al om hun instapmodellen te schrappen, gezien deze commercieel niet meer haalbaar zijn.

Maar wat betekent dit nu voor de werknemer? Ook deze zal zich moeten aanpassen.

Ten eerste zal de robotisering en automatisering nog verder gaan toenemen en zal dus het aantal werknemers verder dalen. Er zijn immers minder draaiende onderdelen in een elektrische wagen aanwezig. Laten we vooral de emotionele impact op werknemers van een afvloeiingsproces niet onderschatten. Durf je af te vragen hoe je medewerkers blijft motiveren, elke dag opnieuw. Zodat ze “happy” blijven, geëngageerd blijven en je bedrijf positief uitdragen naar de buitenwereld.

Ten tweede zal het productieproces vernieuwd worden, waardoor de werknemer nieuwe kennis en vaardigheden zal aanleren. Steeds meer staan digitale leermiddelen aan de basis hiervan. Denk maar aan traditionele e-learningmodules, maar ook aan 3D-simulaties, immersive learning en location based learning.

Ten derde zien we een verschuiving gebeuren in productie naar andere bedrijven, wat ook weer andere kennis en vaardigheden veronderstelt. Zo hebben we eerst en vooral alles wat met batterijbouw te maken heeft. Azië neemt hier momenteel de lead in, maar ook Europa is bezig aan een inhaalslag. Laat ik dan zeker onze Belgische trots Umicore niet onvermeld. Op een ethische manier zijn ze aan expansie bezig, zowel de grondstoffen worden op een duurzame en ethische manier verkregen, alsook hun expertise in recycling is natuurlijk een knap staaltje van duurzaamheid. Ook BASF investeert extra in de richting van materialen nodig voor batterijbouw. Melexis is dan weer toeleverancier voor allerlei sensors en elektronische componenten. Als we over de plas kijken, dan vallen zeker ook de ambitieuze plannen van Tesla op.

De digitale - en in deze sector elektrische - transformatie brengt heel wat veranderingen met zich mee met impact op de mensen die in de automotive sector werken. Leren en veranderen staat meer dan ooit centraal in het carrière-pad dat mensen beleven.

Staat jouw sector ook in volle digitale transformatie? Vraag jij je af hoe je je werknemers hier best in begeleidt? Contacteer mij gerust via wim@tinqwise.be!

Lees verder