De audio- of multimedia tour is een klassiek middel om informatie te zenden. Niets mis mee, maar er is anno 2016 zoveel meer mogelijk. Een aantal gastsprekers riep op om ook eens buiten de kunstwereld te kijken. I couldn’t agree more! Ik zie vele mogelijkheden voor nieuwe vormen van techniek.
Neem nou Pokémon Go. De spelsensatie was immens populair en laat in één klap miljoenen mensen kennis maken met augmented reality*. Deze techniek leent zich ook voor musea, want met een mobile device zoals een smartphone of tablet:
- Is die kapotte vaas plots weer heel.
- Lachen de overgeschilderde figuren je weer toe.
- Word je toegesproken door een zelfgekozen gids.
- Etc.
Ook virtual reality* biedt vele mogelijkheden:
- Zorg dat ouderen vanuit huis (virtueel) het museum bezoeken.
- Bekijk kunstwerken in hun oorspronkelijke context.
- Breng huwelijksportretten samen die zich in twee verschillende collecties bevinden.
- Etc.
Bij TinQwise geloven we dat leren ook leuk kan zijn. Met nieuwe technieken zoals augmented of virtual reality kun je unieke leerervaringen creëren die jouw doelgroep positief verrassen. Welk verhaal wil jij vertellen?