
Iedere week komen we nieuwe meesters tegen. Die we graag delen en wat ons betreft absoluut smaken naar meer leren. Hierbij de tweede ’Nieuwe Meesters top 5’.
Iedere week komen we nieuwe meesters tegen. Die we graag delen en wat ons betreft absoluut smaken naar meer leren. Hierbij de tweede ’Nieuwe Meesters top 5’.
We vonden dit pareltje op YouTube. Paar dagen geleden gepubliceerd en vooralsnog onontdekt, maar echt een aanrader! Ryan Derby-Talbot is een echte nieuwe meester en betoogt dat om te leren het heel belangrijk is studenten onder te dompelen in „The Mess”. Waardoor er een onderzoekende ‚First-Person Learning Experience’ ontstaat, i.p.v. het traditionele ‚Thirth-Person Learning’ waarin een docent gelijk uitlegt hoe je iets moet oplossen, maar studenten niet zelf laat onderzoeken. Check hieronder zijn talk op TedxSquamish.
We waren laatst bij het event, 'de Slimme Organisatie'. Daar wemelde het van nieuwe meesters, waarbij Nils Roemen van #durftevragen enorm inspireerde. Voor wie hem niet kent: Nils fikst zonder geld van alles… door het gewoon te vragen. Van tot een heel congres met top-sprekers tot designers voor zijn boek. Waarbij hij ook jou & ons uitdaagt om dat te doen. We weten zeker dat ook jij denkt „ja, waarom niet inderdaad?!” na het zien van dit fragment hieronder.
Een interessant artikel over ‘emotional design’. Bij het ontwerpen van een site wordt vaak veel aandacht besteed aan de usability. Maar tijdens dit ontwerpproces wordt echter nog weinig aandacht besteedt aan de emoties van klanten. En volgens experts als Don Norman en Aarron Walter zorgt een goed emotional design voor de ‘human connection’. Hier vind je het artikel van Floor van Riet (via Nicole).
Al die uurtjes die ik schietend doorgebracht heb in Wolfenstein & Doom zijn niet voor niks geweest…Want deze week was er ook dit nieuws: „Het spelen van videogames, ook de gewelddadige zogenaamde shooter games, heeft een positief effect op het leren van jeugdigen, sommige cognitieve vaardigheden en de ontwikkeling van hun sociale vaardigheden.” Dat blijkt uit een uitgebreide literatuurstudie van Isabela Granic, Adam Lobel en Rutger Engels , van de Radboud Universiteit Nijmegen. In december publiceert de American Psychological Association (APA) de resultaten – maar de studie is hier nu al online beschikbaar.
Jongens opgelet: in de eerste klassen van het voortgezet onderwijs blijven jullie vaker dan meisjes zitten, of stromen af naar lagere opleidingsniveaus. Bovendien presteren jongens vaak onder het niveau dat de docent of ouder op basis van hun capaciteiten zou verwachten. Neuropsychologe Sanne Dekker onderzocht dit en promoveerde 1 november jl. bij het Centrum Brein & Leren en afdeling Onderwijsneurowetenschap van de Vrije Universiteit Amsterdam, onder begeleiding van prof.dr. Jelle Jolles en prof.dr. Lydia Krabbendam.